Anlæg terrasse infografik

Anlæg en stabil terrasse

Denne infografik er lavet ud fra vores gør-det-selv guide om anlæg af terrasse. Der er indsat et par ekstra punkter her i grafikken som gør det nemt og hurtigt at få et samlet overblik over processen med grus, sand og fliser.

Ved etablering af kantsikring er der her i infografikken tilføjet punkterne

• Når bundsikringslaget er på plads skal der gøre klar til en kantsikring af kantblokke.
  • Under kantsikringen skal der være plads til minimum 10 cm beton.
  • Det kan være nødvendigt at grave lidt bundsikringsgrus væk.
  • Betonen kan blandes af 5 dele støbemix, 1 del cement og lidt vand.
  • Betonen fyldes i de gravede render.
  • Der skal være 3-5 mm fuge mellem kantsikringsblokkene.
Nederst i infografikken finder du punkterne

• Når der anlægges en terrasse, skal der bruges tre typer af grus og sand, - hvid sand, vasket sand og stabilgrus.
  • Bundsikringslaget har en drænende effekt.
  • Bundsikringsgruset stampes med en pladevibrator.
  • Sand og grus må ikke være meget vådt inden komprimeringen.
  • Du skal forvente at der skal være 1,3 gange så tykt et lag sand inden det stampes.
  • Der skal ikke bruges fiberdug.
  • Fugerne mellem fliserne skal være 3-5 mm tykke.
  • Sørg for at alle havefliser eller belægningssten ligger korrekt inden der fuges.
  • Ved udgravningen skal der være 15 cm bundsikringsgrus, 12 cm stabilgrus, 3 cm afretningsgrus og fliserne.
  • Typisk skal der være ca. 35 cm dybde til opbygning af en stabil terrasse.

Det er tilladt at benytte denne grafik i sin helhed eller som udklip så længe der henvises hertil. Vi ser typisk denne type grafik på blogs og hjemmesider, så hvis du vil dele den med dine besøgende er du velkommen til at kopiere billedet over på din hjemmeside.

Har du spørgsmål vedrørende bruges af infografikken om anlæg af en terrasse er du velkommen til at kontakte os på mmn@fc-beton.dk.

Gode fliser og sten til terrassen

Hvis du skal anlægge en ny terrasse og følger guiden her fra fc-beton.dk kommer du godt igennem arbejdet. Vi vil også gerne hjælpe dig med de bedste betonfliser eller betonsten til arbejdet. Derfor har vi samlet de forskellige fliser og belægningssten som egner sig bedst til terrassen på forskellige sider. Se blandt andet disse sider:

Der vil yderst sjældent være behov for fliser eller belægningssten som er tykkere end 6 cm på en terrasse, medmindre at der skal køre tungere køretøjer på terrassen.