Støjmur

I denne guide kommer du igennem opbygning af en støjmur. Du vil komme igennem følgende punkter:

Bor du et sted hvor der er meget larm og støj fra vejen, omkringlæggende erhverv eller lignende kan det være nødvendigt at opbygge en støjmur som mindsker den støj som kommer ind i haven og ind til huset.

Støjmure har til formål at flytte lyden op over haven og huset, så den ikke generer. Hvor meget støj en støjmur kan reducere støjen afhænger af flere forskellige faktorer som vinklen, højden, materialevalg afstanden fra støjkilden til støjmuren og ligeledes afstanden fra støjmuren til huset.
Støjmur giver ly for larm

Det kan være nødvendigt at søge professionel hjælp til beregning af hvordan støjmuren skal være præcist hos dig for at give den ønskede effekt, men selve opbygningen af en støjmur kan udføres som et gør det selv projekt.Til opbygning af støjmure kan der benyttes de samme betonsten som til opbygning af en støttemur. Vi har flere forskellige typer af støtte- og støjmursten hos FC Beton, men vi tager udgangspunkt i vores Scan støttemursten som vil give en god støjmur.

Det er dog også muligt at opbygge støjmure af de andre sten som knækfliser, støttemursten med skifferoverflade, super-8 støttemursten osv. Du finder de forskellige sten til opbygning af støttemure og støjmure på siden: Støttemur.

Opbygning af en støjmur

Det første arbejde ved anlæg af en støjmur er udgravningen så der kan opbygges en underbund som er både stabil og drænende. Alt muldjord skal graves væk så man kommer ned til en bæredygtig underbund. Skal der graves over 35 cm jord af for at komme ned til en bæredygtig underbund, skal der først fyldes bundsikringsgrus i.

Bundsikringsgruset sikrer både en god og solid underbund, og samtidig har det en drænende og fugtafvisende effekt. Det betyder at regnvand som kommer ned i støjmuren hurtigt vil blive transporteret væk og fugt fra jorden vil ikke trænge op. Dermed vil støjmuren ikke blive påvirket på samme måde af frost som ellers kan lave større skader på mure hvor der ikke er sikret mod fugt.

For hver 15 cm sand der fyldes på skal laget komprimeres med eksempelvis en pladevibrator. Vi anbefaler brugen af vasket sand til opbygning af bundsikringslaget.

Når bundsikringen er på plads og komprimeret skal der opbygges et bærelag som er det lag der skal bære støjmuren. Bærelaget opbygges af et 15 cm tykt lag stabilgrus, som komprimeres.

Her på laves et 20 cm tykt lag jordfugtig beton i en bredde på ca. 15 cm mere en støjmurstenens bredde. Træk nu en snor fra den ene ende af støjmuren og til den anden ende så der kan laves en lige mur.

Brug vaterpas og skabelon
Benyt vaterpas og skabelon til at sikre den nederste sten i støjmuren får den rette hældning.
Med en skabelon der angiver hældningen på støjmuren og et vaterpas er du nu klar til at sætte den første støjmursten i betonen. Hældningen på skabelonen gør at du kan sætte sten plus skabelon i vater og få den rette hældning.

Siderne på støjmuren opbygges samtidig og der påfyldes med grus og sand eller jord mellem stenene. For hver anden støjmursten i højden komprimeres laget i støjmuren.

Toppen af støjmuren kan afsluttes på flere forskellige måder. Det øverste lag i støjmuren kan være muldjord som gør at der kan anlægges en beplantning på toppen af den nye støjmur, eller der kan afsluttes med et lag afretningsgrus og et lag af betonfliser eller belægningssten.

Forskellige typer

Lukket støjmur

Opføres støjmuren som åben mur i stedet for som lukket mur vil der kunne vokse beplantning i de små rum i støjmuren. Dette vil også kunne medvirke en reducering af støjen.
Åben støjmur
Hvilken løsning der er bedst afhænger af de førnævnte omgivelser som afstand fra støjkilde, højde osv., men uanset hvilken løsning der vælges af disse, vil det reducere støjen.

Bestilling

Du kan bestille betonsten, grus og sand til opbygning af en ny gør det selv støjmur hos FC Beton. Du finder de forskellige produkter her i vores webshop. Når du ved hvor mange produkter du skal bruge er det blot at tilføje dem til indkøbskurven og gå til betaling.

Vi har billige priser så du er sikret et godt produkt uden at du skal betale for meget.

Levering

Vi leverer produkter til opbygning af en støjmur til størstedelen af Danmark. Du kan få leveret i både Sønderjylland, Midtjylland, Nordjylland, Østjylland, Vestjylland, på Fyn, Vestsjælland og i Hovedstadsområdet.

Ved levering på Fyn eller i Jylland er det vores egne lastbiler der kører ud med støjmursprodukterne. Vi leverer varerne på paller og disse kan løftes af med vores kran så de kan stilles ind bag ved en hæk, et hegn eller lignende.

Når vi leverer produkter til en støjmur eller andet på Sjælland benytter vi andre vognmænd som aflæsser med en truck. Pallerne kan stilles hvor trucken kan komme til at læsse dem af.

Andet gør det selv arbejde

Hos FC Beton er vi vilde med gør det selv arbejde, uanset om der er tale om anlæg af en ny terrasse, opbygning af støttemure, støjmure eller lignende. Vi har derfor valgt at lave en lang række forskellige gør det selv guides som du kan læse her på www.fc-beton.dk.

Vil du følge de forskellige guides kan du altid bestille terrassefliser, herregårdssten og de fleste andre produkter hos os.