Om FC Beton A/S

Før:

FC Beton A/S blev grundlagt af Jens Mølgaard og hans kone Sara i 1942 under besættelsen. Det gamle produktionsanlæg lå inde midt i Frejlev by (Nordjylland) der som alle andre byer var præget af krigen, der varede indtil 1945. Et stykke nede af Nibevej havde tyskerne kvarterer, hos købmanden måtte man handle indenfor rammerne af en stram rationering og nogle aftener kunne man gennem sprækkerne i mørklægningsgardinerne se lufthavnen på den anden side af fjorden blive bombarderet af engelske flyvere.

Den første produktion bestod af cementsten, og var hårdt arbejde. Det foregik ved håndkraft, med skovl og trillebør. Sandet til støbning blev sorteret af Sara og Jens om aftenen og transporteret til støberiet med hestetrukket tipvogn, så alt var klar til næste dags produktion. Senere kom lastbilen ”Trine” (triangel) til. Hun var en af de første af sin slags i Nordjylland og blev hentet i København.

Nu:

Meget beton er løbet igennem det Nordjyske produktionsanlæg siden 1942 og i dag er FC Beton A/S blevet overtaget af Jens og Saras søn Jens Erik, og efterfølgende af Jens Eriks søn Jens. Det gamle produktionsanlæg er foreløbigt vokset til tre fabrikker. En fabrik der ligger inde i Frejlev by hvor det hele startede, en fabrik der ligger i Drastrup mellem Frejlev og Aalborg, og en fabrik ved Gadbjerg i Vejle Kommune.

Der produceres belægningssten som herregårdssten samt betonfliser, blokke og kantsten mv. på fem produktionsanlæg. Derudover produceres der beton og mørtel på fabrikken mellem Drastrup og Aalborg. De ca. 50 ansatte og 17 lastbiler og betonkanoner kører hver dag varer ud til tømmerhandlere, anlægsgartnere, brolæggere, entreprenører, håndværkere, landmænd, private og en lang række andre kunder.

Læs mere her:

Hvad vil FC-Beton ?
Fordele ved FC-Beton
Om vores navn
Medlem af Dansk Byggeri
Medlem af Dansk Beton
Historisk om Beton
Historisk om betonbelægninger

Belægningssten nordjyllandFC Beton lagerBetonværket FC Betonfc beton nordjyllandBlokke på lager

Pressemeddelelser

Store fliser hitter