Hvilket sand bruges til indkørslen?

Når du skal anlægge en ny indkørsel med belægningssten eller fliser skal du bruge flere typer sand og grus hvis du vil opnå et solidt resultat.

Det er vigtigt at muldjorden under indkørslen fjernes og at der opbygget et nyt lag som giver både styrke og holder vand og fugt væk.

Der skal opbygges tre lag af sand og grus, og den 4. og sidste type sand benyttes som fugemateriale mellem stenene i belægningen.

Nederste lag er bundsikringsgrus som gør at der ikke kan trække fugt op fra underlaget og at regnvand og lignende hurtigt vil blive ledt væk fra indkørslen.

Herpå anlægges et lag stabilgrus som giver indkørslen styrke. Stabilgrus kan pakkes tæt sammen så der opnås en stor styrke.

På laget af stabilgrus skal der være afretningsgrus som er det lag der benyttes til at gøre det hele helt plant. Det betyder ikke at bundsikringen og bærelaget bare kan være bølget, da der så vil komme alt for store forskelle på tykkelsen af afretningsgruset.

Efter afretningsgruset kommer belægningssten eller betonfliser sammen med fugesand.

Du kan læse meget mere om opbygningen af sand og grus i vores gør det selv guide om anlæg af indkørsel.

Vil du gerne have hjælp til at vælge mellem de mange forskellige fliser og belægningssten har vi samlet dem som vi mener, er bedst egnet. Du finder dem her:

Vi hjælper også gerne med forskellige gode råd, og har du brug for hjælp med at anlægge indkørslen kan vi i mange tilfælde også være behjælpelig med at finde en dygtig anlægsgartner eller brolægger.