Hvilke typer grus bruges til anlæg af terrasser?

Vil du lave en ny og flot terrasse som holder sig pæn og stabil i mange år er det vigtigt at arbejdet udføres godt til at starte med. Find blandt andet inspiration til fremgangsmåden i vores Gør det selv terrasse guide.

Du skal bruge sand og grus til 4 forskellige dele ved opførelsen af fliseterrassen. Der skal udføres 3 lag under terrassen og så skal der bruges fugesand som fugemateriale.

Nederste lag som skal laves er bundsikringslaget som opbygges for hurtigt at kunne transportere regnvand væk og for at forhindre at der trækker fugt op nedefra. Bundsikringslaget laves af bundsikringsgrus som også går under navnet vasket sand.

Herpå anlægges bærelaget som giver stor styrke til belægningen. Bærelaget opbygges af stabilgrus som pakker sig sammen til en stor masse.

Øverst skal der være et afretningslag som giver en pæn plan flade til at anlægge terrassen på. Til afretningslaget benyttes vasket sand eller afretningsgrus.

Til sidst er det valget mellem fliser og belægningssten som er op til dig.