Hvor meget stabilgrus skal der bruges til en indkørsel?

Når der skal anlægges en ny indkørsel skal man sørge for at der er et stabilt underlag. Dette kan opbygges med stabilgrus, men for at sikre at underlaget forbliver stabilt er det vigtigt at man starter endnu længere nede.

Der skal også bruges andre typer af sand og grus til indkørslen. Når det regner, kan der samles store mængder vand i indkørslen. Dette vand skal man sørge for hurtigt kan komme væk. Dette gøres ved at lave et bundsikringslag af vasket sand, så vandet kan sive væk. Ovenpå bundsikringslaget skal der så være ca. 15 cm stabilgrus, som sikrer at indkørslen bliver stabil at køre på.

Så mængden af stabilgrus kan beregnes ud fra længden og bredden af indkørslen. Hvis indkørslen er 8 meter lang og 4 meter bred, skal du bruge 8x4x0,15 = 4,8 kubikmeter stabilgrus, hvilket svarer til lige under 10 bigbags stabilgrus.

Ovenpå stabilgruset skal der være et lag afretningssand, og herpå skal belægningssten eller betonfliser lægges.

Når alle fliserne er lagt skal der spredes et lag fugesand over indkørslen. Du kan hjælpe fugesandet med at komme ned i fugerne ved at feje sandet rundt, men ellers sørger vejrets skiftene blæst, sol og regn for at hjælpe fugesandet ned i fugerne.

Du kan bestille alle de materialer der skal bruges til at anlægge en ny indkørsel hos FC Beton. Vil du bruge vores Slotsbrosten som mange kalder for en Herregårdssten, eller er du på udkig efter 30x30 betonfliser har vi det du skal bruge.

Du finder også alt til opbygning af underlaget i bigbags, og hvis du gerne vil ”pynte” lidt ekstra med nogle granitskærver kan du også bestille sådan nogle her hos FC Beton.

Vil du gerne have hjælp til at beregne mængden af stabilgrus og andet sand eller grus til indkørsler eller andre belægningsprojekter, kan du benytte vores mængdeberegner.