Fliseterrasse

En fliseterrasse er en terrasse som er opbygget med betonfliser som terrassens belægning.

Opbygningen

For at opnå en stabil terrasse skal alt løst jord først graves væk fra det areal hvor fliseterrassen skal anlægges. Herefter opbygges der 3 lag grus og sand.

Til det nederste lag anvendes bundsikringsgrus som forhindrer at fugt kan trække op under fliseterrassen og samtidig vil bundsikringsgruset også være med til hurtigt at føre regnvand væk. Hvis regnvandet ikke kan trække væk vil underlaget under fliseterrassen blive blødt og dermed vil fliserne kunne presses ned hvilket giver forskydninger på terrassen.

Efter bundsikringslaget er lavet benyttes stabilgrus til at opbygge et bærelag. Stabilgrus kan pakkes meget tæt med en pladevibrator, hvilket giver et stabilt lag som giver stor styrke til fliseterrassen.

Ovenpå bærelaget anvendes afretningsgrus til det sidste lag inden fliserne kommer på. Det er vigtigt at afretningsgruset kommer på i et lag på 2-4 cm da mere vil gøre fliseterrassen ustabil og mindre vil gøre det besværligt at lave en god afretning.

Den sidste type af grus og sand der skal bruges ved opbygning af en fliseterrasse er fugesand som skal bruget til fugerne mellem fliserne.

Valg af fliser og læggemønstre

Når de tre lag grus er opbygget skal der lægges havefliser. Fliserne kan kombineres i mange forskellige størrelser og farver. Generelt anvendes der ikke fliser på kryds af tværs af de 3 modulstørrelser som vi producerer, men med god planlægning kan man lave meget spændende læggemønstre hvis der kombineres fliser fra både modul 30, modul 40 og modul 50.

Den vigtige størrelse i modul 30 er 30x30 cm betonfliser, og herudover finder du også den halve 15x30 cm samt 30x60 cm og 60x60 cm betonfliser her. Det betyder at du med modul 30 fliserne har 4 forskellige størrelser som nemt kan kombineres til spændende mønstre på din fliseterrasse. Udover de 4 forskellige størrelser kan fliserne også købes i både sort, grå og hvid.

I modul 40 er der tre forskellige størrelser som er 20x20 cm, 20x40 cm og 40x40 cm betonfliser. Her er det også muligt at købe fliserne i de tre farver grå, sort og hvid.

Modul 50 består som modul 40 også af tre størrelser, 25x25 cm, 25x50 cm og 50x50 cm betonfliser. Disse kan også købes i grå, sort og hvid farve.

Når der anlægges en fliseterrasse vil en af vores belægningssten også kunne bruges i kombination med havefliserne. Det er specielt vores kopsten som benyttes sammen med havefliser til anlæg af terrasser.

Det typiske læggemønster som benyttes når havefliser og kopsten kombineres er rådhusbelægning hvor kopstenene benyttes til at lave en ramme omkring 1-9 fliser.

De hvide betonfliser kan ikke købes online hos FC Beton men kan bestilles via telefon 98 34 34 11 eller mail salg@fc-beton.dk. Både sorte og grå fliser kan købes online.

Tykkelser

Der er flere forskellige tykkelser af vores betonfliser, men til opbygning af en normal fliseterrasse vil 5 eller 6 cm tykke fliser have en tilstrækkelig tykkelse.

Skal fliseterrassen kunne bære et stort tryk fra eksempelvis en bil vil tykkelsen af fliserne være mere afgørende, og specielt skal tykkelsen af fliserne på terrassen være større ved brug af de største fliser.

Galleri

Her finder du inspiration til ny fliseterrasse eller stenterrasse